Skip to main content

A piackutatás létfontosságú elem a marketing szegmensben, amely segít a vállalatoknak megérteni az ügyfelek igényeit és viselkedését, valamint előre jelezni a piaci trendeket. Vizsgáljuk meg, miért kritikus fontosságú a piackutatás, és hogyan játszik szerepet az AI-technológia ebben a folyamatban.

Miért fontos a piackutatás?

A piackutatás segítségével a vállalatok mélyebb betekintést nyerhetnek az ügyfelek vagy éppen versenytársak igényeibe és viselkedésébe, piaci pozíciójába, ami segíthet abban, hogy hatékonyabb marketingstratégiákat dolgozzanak ki.

Segít továbbá az új piaci trendek, a pontosabb célközönség, illetve a fogyasztói preferenciák azonosításában, ami lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy időben reagáljanak ezekre a változásokra, fel tudjanak készülni, utána tudjanak járni a technológiai háttérnek, a szükséges eszközöknek. Szemtanúi és tapasztalói vagyunk az ilyen jellegű, gyökeres változásnak, hiszen az AI-előretörésével még nyitottabbak és naprakészek kell legyünk. De erről még írunk egy szegmenssel lejjebb, részletesebben.

A piackutatás során gyűjtött visszajelzések segíthetnek a termékfejlesztésben is: a fogyasztói visszajelzések alapján lehetőség van az új termékek, szolgáltatások kialakítására, vagy a régebbiek fejlesztésére, frissítésére, hogy azok jobban megfelelnek az aktuális ügyféligényeknek.

A kérdés a piackutatás lelke

A kutatási struktúra kialakítását, így a pontos cél meghatározását, majd a témakörök megjelölését a kérdésalkotás követi, ami a piackutatás lelkének is mondható – ezek vezetik végig a fogyasztót a kutatási folyamaton, ha rosszak a kérdések, akkor az eredmény sem lesz pontos. Milyen a jó kérdés?

Rövid, célzott és specifikus.
Nem vezető, nem befolyásoló.
Könnyen érthető és megválaszolható.
Releváns az adott kutatási célhoz és a válaszadók számához.

Ilyen kérdés lehet például az elégedettségre, funkcióra fókuszáló kérdések pl.: Elégedett volt a szolgáltatással? Mivel volt a legelégedettebb? vagy A szolgáltatás mely funkcióját tartotta a leghasznosabbnak? 

Az AI és a piackutatás szerelemgyermeke

Újabb megoldások, programok, weboldalak és funkciók jelennek meg, napról napra növekszik az AI eszközpaletta, amit már most érdemes beépíteni a mindennapi működésbe, mert hamarosan elengedhetetlen része lesz a folyamatoknak, mondhatni szakmai követelmény lesz az ismeretük.

Nicole Greene a Gartner vezető szenior elemzője szerint 2025-re az outbound marketing üzenetek 30%-át már mesterséges intelligencia bevonásával hozzák létre a nagyobb szervezetek szakemberei. A Gartner további előrejelzése szerint a következő év, az alkalmazkodás időszaka lesz: a hybrid tartalmak, és önmagában a mesterséges intelligencia használata a marketingben a fogyasztókban is alakítják, hanem átalakítják majd a márka felé mutatott érdeklődés, elköteleződés jellegét.

Forrás: Gartner

De mit jelent ez a piackutatás területét nézve?

Forradalmasíthatja ezt a területet, lehetővé téve az adatok gyorsabb elemzését és hatékonyabb felhasználását a marketingtervezés során. Az AI algoritmusok segítségével például gyorsabban és hatékonyabban dolgozhatunk fel nagyobb mennyiségű adatot. Lehetővé teheti majd a pontosabb előrejelzéseket a piaci trendek és fogyasztói viselkedés tekintetében, ami pedig segíthet abban, hogy a vállalatok időben reagáljanak a változásokra és előnyt szerezhessenek a versenytársakkal szemben. A már meglévő adatok alapján emellett sokkal személyesebb üzenetek és tartalmak kialakítására is szolgálhat.

A folyamatos fejlődés mellett azonban fontos a megfelelő kereteket is kialakítani, ahhoz, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos pozitív előrejelzések beteljesüljenek, hiszen az általános bizalom még mindig nem 100 százalékos, és továbbra is vannak egylőre nyitott etikai és szabályozással, személyes adatokkal kapcsolatos kérdések.

Érdekes és izgalmas időszakban vagyunk, ezért érdemes felkészülni a piaci változásokra!

Hogyha ebben segítségre van szükséged, akkor keress minket bizalommal a bloom@bloommarketing.hu e-mail címen!