A reklám, a marketing és a PR gyakran kelt érdeklődést a filmiparban és a televíziós sorozatok világában. Ezek a felépített világokat úgy tervezik, hogy mindenki találjon kedvére valót, így tartalmaznak hasznos folyamatelemeket, azonban olyan metódusokat is alkalmaznak bennük, amik alapvetően csak a képernyőn mutatnak jól, fokozzák az adrenalint, szakmailag azonban rizikósak és etikátlanok. Nézzünk meg néhány példát, ahol a szakma szerepet kapott a filmekben és a sorozatokban.
Ha nem tetszik az irány, ami felé a beszélgetés halad, válts témát.
„If you don’t like what’s being said, change the conversation.” – Don Draper
A „Mad Men” a 60-as években játszódik, és bemutatja a reklámipar és a Public Relations világát az amerikai hirdetési ügynökségek között. A sorozat a Sterling Cooper nevű reklámügynökséget követi, és bemutatja, hogyan dolgoznak a szakemberek az ügyfelekkel és a médiumokkal. A Mad Men kifejezés egyébként a Madison Avenue men kifejezés rövidített formája, ami az 50-es években vált szállóigévé a reklámipari ügynökségek vezetői körében.
Ebben a sorozatban különféle „best practice-ket” is elcsíphetünk, mint például az adatok és háttérinformációk kutatásának, a felkészülésnek fontossága, vagy a személyre szabott stratégiák alkalmazása. A Sterling Cooper ügynökség gyakran tesz lépéseket az ügyfelek részletes megismerése és a célcsoportok jobb megértése érdekében. Egy jelenetben például Don Draper, a kreatív igazgató így szól:
„Advertising is based on one thing, happiness. And you know what happiness is? Happiness is the smell of a new car. It’s freedom from fear. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay.”
vagyis
„A reklám egy dologra épül, boldogságra. És tudod, mi a boldogság? A boldogság az új autó illata. A félelem nélküli szabadság. Az útmenti óriásplakát, ami megerősít abban, hogy minden, amit teszel, rendben van.”
Ez az idézet jól illusztrálja, hogy a PR és a reklámgyakorlat egyik eszköze az ügyfelek vágyainak és érzelmeinek megértése és az arra való törekvés, hogy megoldást kínáljunk nekik, amivel elérhetik az áhított célt. A személyre szabott üzenetek és stratégiák alkalmazása egyre fontosabb. Az ügyfél és a célközönség igényeinek és motivációinak megértése lehetővé teszi a hatékony kommunikációt és kapcsolatépítést.
A sorozatban olyan eseteket is bemutatnak, amelyek alapjában véve nem etikusak a szakmában, ilyen például az alkoholizmus és más személyes problémák eltussolása vagy minimalizálása az ügyfelek vagy a vállalatok vezetői között, hogy megőrizzék a jó hírnevet. Vagy a félrevezető információk és manipulatív üzenetek alkalmazása a közvélemény befolyásolására.
Az az igazság, amiről mi azt mondjuk, hogy az.
„The truth is whatever I tell the public it is.” – Olivia Pope
A „Scandal” egy politikai thriller sorozat, amely középpontjában egy krízisszakértő, Olivia Pope áll, aki képes manipulálni a média narratíváját és képes ügyesen alakítani ügyfelei reputációját, nyilvános imidzsét.
Ebben a sorozatban is találhatunk néhány szakmai gyöngyszemet, folyamatot a krízishelyzet kezelésére és a problémák gyors megoldására, hiszen az Olivia Pope vezette Pope & Associates ügynökség gyakran kerül válsághelyzetbe, ahol gyorsan kell cselekedniük.
Az egyik jelenetben a következő hangzik el:
„It’s not the secrets that cause the problems; it’s the assumptions that people make about those secrets.”
vagyis
„A problémákat nem a titkok okozzák; hanem azok a feltevések, amelyek az emberek fejében élnek ezekkel kapcsolatban.”
Az idézet rámutat arra, hogy a folyamatos kommunikáció kulcsfontosságú a válságkezelés során. A nyilvánosság részletes tájékoztatása és a helyes információk áramoltatása segít elkerülni a félreértéseket és a negatív feltételezéseket. Ehhez azonban szükséges egy jól kidolgozott és összeállított krízisforgatókönyv és válságkezelési útmutató egyaránt. A válságkezelés során a PR szakembereknek egyértelmű irányító szerepet kell felvenniük, folyamatosan monitorozniuk kell a híreket, a közvéleményt, a közösségi médiafelületeket, valamint a partneri visszajelzéseket, tájékoztatni az ügyfelet – és mindennek mentén kialakítani a kommunikáció narratíváját.
A válságkezelés lényegi elem az ügyfelek bizalmának és hitelességének megőrzése érdekében. Fontos, hogy a válságokat proaktívan és hatékonyan kezeljük, és hogy az üzeneteket pontosan és egyértelműen közöljük a közönséggel, és legyen megoldásunk minden egyes szcenárióra, ami felmerülhet. Nem kommunikálni ilyen helyzetben a legrosszabb, amit tehetünk.
Gladiátorok vagyunk
“You are a gladiator. Gladiators don’t run, they fight, they slay dragons, they wipe off the blood, they stitch up their wounds, and they live to fight another day”
vagyis
„Gladiátorok vagyunk. A gladiátorok nem menekülnek, hanem harcolnak, sárkányokat ölnek, letörlik a vért, összevarrják sebeiket, és azért élnek, hogy a következő napon újra harcba szállhassanak.”
Olivia másik elterjedt idézete abszolút összefoglalja a marketing, a reklám és a PR-szakma nehézségét és szépségét egyaránt. Ennek mentén még két olyan sorozat van, amit érdemes lehet szakmai szemmel átpörgetni: a The Newsroom, vagyis a Híradósok, illetve a The Morning Show. Mindkettő a hírek, a hírkészítés világát mutatja be a kulisszák mögül. Ezt akár belsőkommunikációs eszközként is fel lehet használni, rövid esettanulmányokat készíteni belőle, cégen belül mentorprogramhoz is fel lehet használni, valamint beépíteni egyes elemeit, jeleneteit egy médiatréning, vagy üzenetépítési workshopba.